In dit artikel op NutritionFacts.org bespreekt Dr. Greger zijn dieetadviezen:

De balans van wetenschappelijk bewijs suggereert dat een onbewerkt plantaardig dieet, verrijkt met B-12, de meest gezonde manier om te eten is. Voor optimale voeding moeten we dagelijks een variatie aan volle granen, bonen, noten, zaden, fruit en zoveel mogelijk groenten consumeren, met de specifieke nadruk op donkere groene bladgroenten, bessen en witte (of groene thee).

Verder benoemt het artikel specifieke informatie over aanvullingen van het onbewerkte plantaardige dieet:

  • Vitamine B12 supplement: Minstens één keer per week 2,500 mcg (µg) cyanocobalamin, of dagelijks 150 mcg cyanocobalamin.
  • Omega-3 vetzuren: Dagelijks 250 mg (afkomst: gist of algen) lange keten omega-3 (EPA/DHA).
  • Vitamin D: Voor mensen die in Nederland en België wonen wordt het volgende aangeraden:
    -Van maart tot oktober (dagelijks een D3 supplement met 2.000 eenheden, of 15 minuten middagzon voor mensen met een lichte huidskleur en 30 minuten voor mensen met een donkere huidskleur).
    -Van november tot februari (dagelijks een D3 supplement met 2.000 eenheden).
  • Calcium: Dagelijks 600 mg van plantaardige afkomst (eet groene groenten!).
  • Jodium: Dagelijks 150 mcg supplement, tenzij je jodium of zeewier consumeert.
  • IJzer: Menstruerende vrouwen moeten specifieke aandacht geven aan het combineren van ijzer en vitamine C-rijke plantaardige voeding.

Klik hier voor de volledige lijst van aanbevelingen.

Dagelijkse Dozijn

Het is makkelijk om verdwaald te raken in de vele video's van Dr. Greger. Echter is Dr. Greger ook een persoon die het graag praktisch en simpel houdt. In het boek Hoe Overleef je? beschrijft Dr. Greger de 12 gezonde elementen die we in ons dagelijks leven zouden moeten opnemen. Je kunt ook de handige Daily Dozen App downloaden op je telefoon om je score bij te houden! De Dagelijkse Dozijn bestaat uit:

  • Bonen
  • Bessen
  • Andere fruitsoorten
  • Kruisbloemige groenten (bijv. broccoli, spruitjes, bloemkool, boerenkool)
  • Groene groenten
  • Andere groenten
  • Lijnzaad
  • Noten
  • Kruiden
  • Volle granen
  • Drinken
  • Beweging
dagelijksedozijn.png